Twój koszyk jest obecnie pusty!

Wpływ Sztucznej Inteligencji na Egzaminy Dentystyczne: Studium Przypadku ChatGPT i Gemini Advanced
Wstęp
Edukacja dentystyczna jest obszarem akademickim, który nieustannie ewoluuje wraz z postępem technologii. W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w różnych aspektach nauczania, w tym także w egzaminach sprawdzających wiedzę przyszłych dentystów. Wykorzystanie AI w tym kontekście ma na celu nie tylko usprawnienie procesu nauki, ale także możliwą rewolucję w sposobach oceny umiejętności i wiedzy studenckiej.
Cel badania
Celem badań było porównanie skuteczności dwóch systemów AI — ChatGPT-4.0 i Gemini Advanced — w kontekście ich zdolności do zdawania egzaminów na kierunku stomatologicznym (DUS). Badania te mają na celu ocenę, czy AI może rywalizować z najlepszymi ludzkimi kandydatami oraz jakie potencjalne korzyści i ograniczenia mogą wynikać z użycia takich technologii w edukacji dentystycznej.
Metodyka
W ramach badania zdecydowano się na użycie rzeczywistych pytań egzaminacyjnych z lat 2020 i 2021. Pytania te zostały starannie wyselekcjonowane, aby obejmować szerokie spektrum tematów związanych z edukacją dentystyczną. Następnie zostały one wprowadzone do chatbotów ChatGPT-4.0 i Gemini Advanced. Kluczowym elementem metodyki była dokładna analiza wyników, która obejmowała ocenę liczby poprawnych odpowiedzi udzielonych przez każdy z systemów na poszczególne pytania egzaminacyjne.
Wyniki
Wyniki ChatGPT-4.0
ChatGPT-4.0 wykazał się dość wysoką dokładnością, z poprawnością odpowiedzi wynoszącą 83,3% w 2020 roku i 80,5% w 2021 roku, co wskazuje na silną zdolność rozpoznawania i przetwarzania danej tematyki:
correct_responses = [83.3, 80.5]
Wyniki Gemini Advanced
Porównując wyniki Gemini Advanced z ChatGPT-4.0, można zauważyć pewne różnice. Wyniki te sugerują, że choć Gemini Advanced uzyskuje podobne rezultaty, to jednak w określonych obszarach ChatGPT-4.0 mógł wykazywać lepszą adaptację do kontekstu pytania.
Analiza wyników w zakresie specjalizacji klinicznych
Podczas analizy wyników w obrębie specjalizacji klinicznych zauważono, że oba systemy AI lepiej radzą sobie w dziedzinach bardziej technicznych, takich jak chirurgia dentystyczna, niż w bardziej intuicyjnych i wymagających holistycznego podejścia, takich jak diagnostyka stomatologiczna.
Dyskusja
Wyniki te są niezwykle istotne dla przyszłości edukacji dentystycznej z użyciem AI. Wykorzystanie AI, choć nadal nie osiąga poziomu najlepszych ludzkich kandydatów, otwiera nowe możliwości szkoleniowe. AI może służyć jako narzędzie wspomagające w procesie nauki, dostarczając studentom szczegółowych wyjaśnień oraz symulując egzaminy próbne. Jednocześnie, pomimo swojej wydajności, AI nie zastąpi w pełni ludzkiej intuicji i zdolności do adaptacji w nowych, niezdefiniowanych sytuacjach.
Wnioski
Podsumowując, zastosowanie sztucznej inteligencji w edukacji dentystycznej ma znaczny potencjał, ale nadal stoi przed nim wiele wyzwań. Wyniki badań wskazują, że AI, takie jak ChatGPT-4.0 i Gemini Advanced, mogą skutecznie wspierać studentów w przygotowaniach do egzaminów, jednak ich pełne zrozumienie kontekstu pytania w niektórych przypadkach może być ograniczone. Kluczowe będzie dalsze badanie tej technologii, aby zrozumieć jej złożoność i dostosowywać do potrzeb edukacyjnych studentów stomatologii.
References
- PMID:39930399
- DOI:10.1186/s12909-024-06389-9